بررسی نشانه‏ های نیمایی در شعر منوچهر نیستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارس، کازرون، دبیرستان علم و ادب

2 استادیار بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی.دانشکده ادبیات و علوم انسانی.

چکیده

نیما با انحراف نامتعارف از هنجار زبانیِ رایج در شعر زمانۀ خود، طرحی نو درافکند و سبکی بدیع در سرایش شعر پارسی پدید آورد. در ابتدا عده‌ای به مخالفت با نظریۀ وی برخاستند و گروهی در صدد برقراری ارتباط و درک آن برآمدند. منوچهر نیستانی در دستۀ دوم بود، گروهی که تلاش کردند طرحی را که او آغاز کرده بود، تثبیت کرده و به سر منزل مقصود برسانند. مساله این است که دنباله‌روی نیستانی از نیما در چه سطحی و در کدام بخش‌های پیشنهادی نیما بوده است. این پژوهش بر آن است تا به روش کتابخانه‌ای و به صورت توصیفی_تحلیلی و با بررسی چند نمونه از اشعار این شاعر، میزان وفاداری او به ملاک‌های الگوی پیشنهادی نیما را بازنمایاند. از مجموع 152 شعر موجود در مجموعه اشعار نیستانی 98 شعر به سبک نیمایی(آزاد) و 54 شعر به سبک سنتی؛ 95 شعر از مجموع 152 شعر سمبولیک؛ 151 شعر دارای قافیه؛ همۀ 152 شعر او دارای وزن؛ و48 شعر از 152 شعر دارای قافیۀ نیمایی است. بدین ترتیب نیستانی در محور وزن و قافیه صد درصد؛ در محور اشعار نمادین 5/62 درصد و عدم تساوی طولی مصرع‌ها 5/32 درصد دنباله‌رو نیما بوده است. اعداد و ارقام بالا مبیّن این است که نیستانی از وفادارانِ به قواعدِ پیشنهادی نیما و یک شاعر نیمایی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Examination of Nimaic Signs in the Poetry of Manouchehr Neyestani

نویسندگان [English]

  • esfandiar najafi 1
  • mohtasham mohammadi 2
1 Fars, Kazaron, Science and Literature High School
2 Assistant Professor of the Department of Persian Language and Literature, Salman Farsi University, Kazeroon Member of the Faculty of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences.
چکیده [English]

A new design was forged in the composition of Persian poetry by Nima, through an unconventional deviation from the prevailing linguistic norm in the poetry of his time. Initially, four groups rose in opposition to his theory: 1. Claimants to the leadership of new poetry (radical modernists), 2. Fanatical traditionalists, 3. Moderate traditionalists (romantic moderates), and 4. Opportunistic poetasters. Another group, however, sought to establish communication with and understand it. Manouchehr Neyestani was in the second category, the group that endeavored to solidify the design Nima had initiated and bring it to its intended destination. The question is at what level and in which of Nima's proposed sections Neyestani's adherence to Nima occurred.
 
This research, through a library-based and descriptive-analytical method, and by examining several examples of this poet's works, aims to demonstrate his degree of loyalty to the criteria of Nima's proposed model. From a total of 152 poems in Neyestani's collection of poems, 98 are in the Nimaic (free verse) style and 54 are in the traditional style. It was found that 95 out of the total 152 poems are symbolic; 151 poems have rhyme; all 152 of his poems possess meter; and 48 out of the 152 poems feature Nimaic rhyme. Thus, it is shown that Neyestani was a 100% follower of Nima in the aspects of meter and rhyme; 62.5% in the aspect of symbolic poetry; and 32.5% in the inequality of the length of hemistichs. The aforementioned figures indicate that Neyestani is considered a loyalist to the rules proposed by Nima and is a Nimaic poet.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nima's Poetics
  • Followers of Nima
  • Manouchehr Neyestani